Daikatana – THE flop i dataspelsvärlden, ever.

Daikatana. Oj, oj, oj. Var ska man börja?

För att förstå vilket monumentalt magplask Daikatana blev så behöver man lite bakgrundsinformation. Man behöver veta lite om Ion Storm och, absolut inte minst, John Romero. Hang in there, kids, it’s story time.

John Romero är en känd gamer, programmerare och speldesigner. Han jobbade mycket med spel till Apple II innan han grundade företaget id Software där han var med och utvecklade bla Wolfenstein, Doom och Quake, några av de mest berömde FPS-spelen (FirstPersonShooter). Romero, som är ökänd för sin envishet, kom i ett sånt bråk med en av sina partners att han fick sluta på id Software efter utvecklingen av Quake.

Efter id Software skapade han, tillsammans med Tom Hall från id Software den nya spelstudion Ion Storm. Företaget grundades 1996, och det första spelet som skulle ges ut var Daikatana, mer officiellt döpt till ”John Romero’s Daikatana”. Första releasedatumet sades bli till julen 1997. Sen sattes det igång.. Daikatan skjöts upp många gånger, hajpades av Ion Storm och av John Romero i synnerhet. Redan 1997 så lades det upp en annons som retade gallfeber på både spelare och spelkritiker, som förklarade att ”John Romero is about to make you his bitch”. Upprinnelsen av det här var att John Romero var ökänd för att skrika liknande saker under tiden som han spelade Quake.

Summa summarum, Daikatana släpptes inte förrän april 2000, och trots all hajp innan så var kritikerna inte imponerade. Eller kanske just därför. Daikatana har toppat listorna för både största spelbesvikelsen och överlag sämsta dataspelen som någonsin släppts.

För egen del så har jag aldrig spelat det, och själva idéen verkar cool, FPS med katanas, men är väldigt likt Quake och svårt att navigera. För er som är tekniskt intresserade så var Daikatana byggd på en väldigt modifierad Quake-motor.

John Romero och hans ego har fortsatt att vandra runt på jorden och hoppat från att grunda fler studios, jobba på andra studios, jobba med att spela spel. Han har fortfarande ett nästan magiskt grepp om dataspelsvärlden där han är ständigt aktuell, trots att han sällan lyckas ro något i hamn. Han är onekligen en bra programmerare, men hans egensinne verkar ligga honom i fatet, och hans något självkära beteende genom åren har både gett honom fans och haters.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>